Nieuws

Defensie beperkt zoeklocaties voor extra ruimte luchtmacht

De voormalige vliegbasis De Peel blijft, naast een aantal andere locaties, in beeld als mogelijke uitbreidingslocatie voor jachtvliegtuigen en een korte onverharde landingsbaan voor transportvliegtuigen. Dat deelde de Staatssecretaris van Defensie op 12 december in een brief aan de Tweede Kamer over het onderzoek naar milieueffecten van uitbreiding op verschillende locaties in Nederland.

Met het onderzoek, het PlanMER, onderzoekt Defensie de gevolgen voor gezondheid, veiligheid, verkeer, geluid, planten, dieren, lucht, bodem en water. De uitkomsten van het onderzoek maken duidelijk welke locaties afvallen en welke locaties doorgaan in vervolgonderzoek naar mogelijke uitbreidingslocaties. Pas na dit vervolgonderzoek bepaalt het kabinet voorkeurslocaties en is er ruimte voor inspraak.

Uitkomsten onderzoek
In de brief aan de kamer meldt de Staatssecretaris dat Lelystad Airport de minste negatieve geluidseffecten op woningen heeft. De voormalige vliegbasis De Peel, en Groningen Eelde Airport volgen als minst slechte alternatieven op het gebied van geluidshinder. Dit betekent dat voormalige vliegbasis De Peel verder onderzocht wordt als mogelijke uitbreidingslocatie voor de jachtvliegtuigcapaciteit. Airport Twente en Woensdrecht zijn geschikt om hooguit de helft van de door Defensie gewenste jachtvliegtuigcapaciteit te herbergen. De andere militaire luchthavens zoals Volkel en Leeuwarden, die onderdeel waren van de eerste fase van het PlanMER, vallen bij deze eerste trechtering af en worden niet verder onderzocht door Defensie. De voormalige vliegbasis De Peel blijft daarnaast in beeld als alternatief voor de aanleg van een ‘dirtstrip’; een onverharde landingsbaan voor het oefenen met starten en landen op onverharde banen door transporttoestellen.

Vervolgstappen
Naar verwachting verschijnt begin 2025 de ontwerp Nationale Beleidsvisie Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD). Daarmee neemt het kabinet een besluit over de voorkeursalternatieven en of Defensie op deze locaties mag uitbreiden. Dan wordt ook bekend of, en zo ja, voor welke activiteiten Defensie de voormalige vliegbasis De Peel wil gebruiken. Daarna bestaat voor een ieder de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen.

Heropening geen wenkend perspectief
Op regionaal niveau is er goed overleg tussen Defensie, de betrokken provincies, gemeenten en NOVEX De Peel. Over en weer bestaat begrip voor elkaars belangen, ook waar die met elkaar botsen. In het Zich Ontwikkelend NOVEX-perspectief (ZON2050) hebben we als regio eerder onderbouwd dat de heropening van het militair vliegveld voor ons geen wenkend perspectief is. Het zorgt voor verstoring en staat op gespannen voet met onder andere leefomgevingskwaliteit, ecologie, economie en de enorme woonopgaven in de streek. De overheden in de Peel zijn zich bewust van de noodzaak om meer ruimte voor defensie te creëren in Nederland. Maar duidelijk is ook dat de andere vraagstukken in het gebied zo groot zijn en zich zo opstapelen dat verdere uitbreiding van het militair gebruik ernstig gaat knellen. Dit beeld hebben de verschillende betrokken overheden in de Peelregio eerder bij het kabinet neergelegd en zullen we ook in de komende periode blijven onderstrepen.